Plan van aanpak Spoorsingel

Op 7 april werd in de Heerlense gemeenteraad het Plan van Aanpak Spoorsingel besproken, de stedenbouwkundige visie vormt een van de belangrijkste bijlagens. In deze visie wordt uit de doeken gedaan hoe de Spoorsingel er uit moet komen te zien. Hoewel er wordt gesteld dat het kader wordt gevormd door “alles kan behalve …” wordt het uiteindelijk plan beperkt tot woonruimtes kleiner dan 60 vierkante meter. Hierbij wordt gemikt op studenten.

Hoewel ik absoluut niets tegen studenten heb, vraag ik mij af of dit voor een buurt die er in Sociaal-Economisch opzicht als slecht voorstaat niet iets beters verdient. Enfin, aangezien het wat kortdag om een brief formeel in te dienen (dit moet namelijk in deze moderne tijd nog steeds per post) heb ik een brief gestuurd naar de fractievoorzitters en de griffier. Het stuk is terplekke door enkele raadsleden formeel ingediend bij wethouder Smeets, sindsdien is het stil.

Ik wacht af, hier onder de brief, bijgevoegd het bijbehorende stuk en om de notulen te lezen klik hier (ik wordt vermeld als Maarten van Wezel i.p.v. Maarten van Wesel)

Geachte fractievoorzitters en griffier,

Op 7 april 2009 komt ter vergadering het Plan van Aanpak Spoorsingel. Een belangrijk deel van dit Plan van Aanpak wordt gevormd door een programma van eisen voor de herontwikkeling. De kern van dit kader aan de herontwikkeling wordt gevormd door “alles kan behalve…”, hierbij wordt expliciet gesteld dat overige, grootstedelijke ontwikkelingen niet gestoord dienen te worden. Voorts wordt het kader, qua woonruimte, beperkt tot kleiner dan 60 vierkante meter, mikkend op studenten.

De vraag is echter, is dit een juiste weg? Dienen we de Spoorsingel slechts te beschouwen in het Macro kader, het kader Heerlen? Ik zeg nee, de gemeente heeft jegens de bewoners van GMS en met name de subwijk Hoppersgraaf (zie bijlage 2 van het bijgevoegde document) de morele verplichting eerst de situatie ter plekke te bekijken en maximaal te verbeteren.

Waarom zou in dit geval de morele verplichting jegens de buurtbewoners zwaarder wegen dan in andere situaties? Dit heeft alles te maken met het gemeentelijk beleid in het verleden. Al sinds 1998 worden er grote plannen voor buurtverbetering ontwikkelt, o.a. Buurtontwikkelingsplan GMS, SON en Masterplan GMS. In dit kader zijn er panden door de gemeente verworven om de ontwikkeling te versnellen. Onder andere de panden aan de Spoorsingel zijn verworven, in het Masterplan had dit gebied prioriteit I, ontwikkeling binnen 1-3 jaar (2004-2007).

Hoewel er in de buurt al enige vooruitgang is te zien, is er een grote discrepantie tussen het daadwerkelijk gerealiseerde en de planning in het Masterplan GMS. En er is niet alleen maar vooruitgang geboekt. De meeste panden die door de gemeente opgekocht zijn in het kader van SON zijn later verkocht met flinke verliezen (Kempkensweg 11, -10,6%; Willemstraat 63, -23,6%; Willemstraat 32-34, -31,6%; zie ook de Notulen Commissie RS van 5 februari 2007, Punt A07 “GL wijst op het volgende agendapunt en merkt op dat er meerdere panden met verlies worden verkocht”). En dat terwijl de gemiddelde WOZ waarden in Heerlen van 2002 (ca. jaar aanschaf panden) tot 2007 (verkoopjaar van de bovenstaande panden) met 38,9% toenam. Dit kan er slechts op wijzen dat de panden onder het beheer van de gemeente flink zijn verwaarloosd.

Deze feiten drijven mij nu, de spreekwoordelijke, pen ter hand te nemen en u een kort stukje te doen toekomen dat ik heb opgesteld naar aanleiding van de informatieavond betreffende de ontwikkeling van de Spoorsingel eind 2007. Dit stukje is in december verstuurd naar de projectleider plan van aanpak Spoorsingel, waarna er hierover, en over het kader nog gecommuniceerd is. Helaas blijken onze ideeën over de toekomst van de Spoorsingel te ver uit elkaar te liggen.

Het stuk toont een ander uitgangspunt voor een kader, gestoeld op een vergelijking van de subwijk Hoppersgraaf met de wijk GMS, de overige subwijken van GMS, Heerlen en de Heerlense prachtwijk MSP. Hieruit komt duidelijk naar voren dat het zeer slecht is gesteld met de Sociaaleconomische status van Hoppersgraaf. Dit zou het eerste uitgangspunt dienen te zijn bij het aanpakken van de Spoorsingel.

Ik hoop dat het bijgevoegde stuk een ander licht werpt op het Plan van Aanpak Spoorsingel. En de gemeente aanzet tot het inlossen haar morele schuld.

Hoogachtend,

Maarten van Wesel

Bijgevoegd stuk Een ander kader voor de Spoorsingel

Tags: , ,

2 Reacties to “Plan van aanpak Spoorsingel”

  1. Kalle Says:

    Hallo Maarten

    Krijg de links in je bericht niet geopend.

    groeten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: