Niet scheiden het goedkoopst; GFT afval in de gewone container

Per 1 januari gaat dan ook eindelijk in Heerlen het volume/frequentie systeem gelden voor het aanbieden van afval. Dit systeem wordt ingevoerd vanuit de gedachte dat het een eerlijker systeem is en dat er beter gescheiden wordt. Wethouder Offermans stelt: “Wie slim is, kan ook nog eens besparen op de afvalstoffenheffing door de grote container minder vaak te laten ledigen.” (bron: Afvalkrant oktober 2009) Ik reken het graag even na, en zal dan meteen controleren of het scheiden van GFT en restafval nog wel loont.

Momenteel betaald een Heerlens huishouden een bedrag dat afhankelijk is van het aantal personen in het huishouden. Per 2010 heeft het aantal personen in het huishouden nog steeds invloed op het vast deel van de afvalstoffen heffing

  2009 2010 (vast deel) Verschil
Eenpersoonshuishouden € 232,75 171,93 € 60,82
Tweepersoonshuishouden € 288,60 213,20 € 75,40
Meerpersoonshuishouden € 344,46 254,46 € 90,00

Het verschil tussen het vaste deel van 2010 en de afvalstoffenheffing van 2009 is cruciaal. Wil je namelijk goedkoper uit zijn (en wie wil dat nou niet) dan zul je het aanbieden van je containers zo uit moeten kienen dat je onder dit bedrag blijft.

Ben je een Meerpersoonhuishouden in het bezit van een 240 liter container voor restafval en een 140 liter container voor GFT dan zul je, wil je niet meer betalen dan je nu betaald, je restafval container 19 maal moeten aanbieden en je GFT container 0 maal. Of 16 maal restafval en 4 maal GFT. Of … er zijn legio mogelijkheden (voor een overzicht klik hier). De vraag is echter of hiermee het scheiden van restafval en GFT aangemoedigd wordt.

Wethouder Offermans meldde tijdens de algemene beschouwingen van 2009 dat het scheiden van plastic gemiddeld 25 % aan volume gaat schelen, en dat geloof ik graag. Maar wat betekent dit voor je volume per twee weken en aanbied frequentie:

Volume/frequentie Huidig volume volume zonder Plastic Volume/frequentie
240 Liter eens per 2 weken 240 180 240 Liter eens per 2 weken
  220 165  
  200 150  
  180 135 140 Liter eens per 2 weken
  160 120 240 Liter eens per 4 weken
140 Liter eens per 2 weken 140 105  
240 Liter eens per 4 weken 120 90  
  100 75  
  80 60 140 Liter eens per 2 weken
140 Liter eens per 2 weken 60 45  
  40 30  

*Het is mogelijk om al vanaf 80 liter per twee weken een 240 liter container eens in de 6 weken buiten te zetten en bij 30 liter zelfs eens in de 16 weken, de vraag is echter of dit vanuit hygiënisch oogpunt wenselijk is.

Wat heeft het scheiden van plastic nu te maken met het scheiden van GFT afval? “Wie slim is” en nu 190 liter of meer restafval en 90 liter of minder GFT afval per 2 weken produceert bespaard kosten door zijn GFT afval niet meer apart aan te bieden, maar toe te voegen aan zijn restafval. Hiermee voorkomt deze slimmerik namelijk dat, naast een 240 liter restafval container 26 keer per jaar aan te bieden (a € 4,60 per keer) er ook nog eens 140 liter GFT 26 maal of 240 liter GFT 13 maal aangeboden dient te worden. Een kostenbesparing op het alternatief voor deze slimmerik van € 59,80 tot € 88,40 per jaar. En ondanks deze tactiek, die het milieu zeker niet ten goede komt, zal deze persoon toch nog bijna 30 euro per jaar duurder uit zijn.

Er wordt echter in de folder een goede tip gegeven; Composteren. Echter om te composteren dien je te beschikken over een eigen tuin, iemand die veel GFT afval produceert zal hier ongetwijfeld over beschikken, voor overige Heerlenaren is het dumpen van GFT in het restafval vanaf 2010 goedkoper. Daarnaast mag op een composthoop niet alle GFT afval; van iets dat gekookt, gebakken etc. is wordt afgeraden het op de composthoop te gooien, en ook vlees en vis zijn niet aan te bevelen. Helaas zit er niets anders op dan ook deze producten bij het restafval te gooien.

Maar waarom moet er dan betaald worden voor het aanbieden van een GFT container? “Wanneer het ledigen van een GFT-container goedkoper zou zijn, is het risico op ‘vervuiling’ van het GFT-afval te groot … Wanneer het GFT-afval te zeer vervuild is met ander afval, is het niet langer geschikt om te verwerken tot compost. Daarmee is het milieuvoordeel verdwenen en brengt het extra kosten met zich mee” (bron: Afvalkrant oktober 2009). Dat is duidelijke taal, maar helaas niet steekhoudend; Er is namelijk ook nog een papiercontainer, iemand die lak heeft aan het milieu (en je moet wel lak hebben aan het milieu als je de GFT-container vervuilt) zal er ook geen moeite mee hebben om zijn papier-container te vervuilen.

Het is dus maar de vraag of er door het nieuwe systeem wel beter gescheiden wordt.

Tags: , , , , , , ,

19 Reacties to “Niet scheiden het goedkoopst; GFT afval in de gewone container”

  1. William Scheffer Says:

    Buiten dit vraag ik me ook af wat die zakken voor het plastic gaan kosten. Wij zijn nu ijverig plastic aan het scheiden, wat een klotewerk, en de zakken gaan vrij hard. Dadelijk bespaar je doordat de restafval container minder vaak naar buiten hoeft maar betaal je de winst meteen weer voor de zakken.

    Ik moet het nog zien…

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste William,

      Dank voor je reactie

      Ik begreep tijdens de algemene beschouwingen van de wethouder dat de plastic zakken ook in 2010 gewoon gratis zullen zijn. En geheel terecht overigens, het scheiden van plastic (door voor- en/of nascheiding) levert gemeentes financieel voordeel op

  2. Twitter Trackbacks for Niet scheiden het goedkoopst; GFT afval in de gewone container « Maarten van wesel's Blog [maartenvanwesel.wordpress.com] on Topsy.com Says:

    […] Niet scheiden het goedkoopst; GFT afval in de gewone container « Maarten van wesel's Blog maartenvanwesel.wordpress.com/2009/10/22/niet-scheiden-het-goedkoopst-gft-afval-in-de-gewone-container – view page – cached Per 1 januari gaat dan ook eindelijk in Heerlen het volume/frequentie systeem gelden voor het aanbieden van afval. Dit systeem wordt ingevoerd vanuit de gedachte dat het een eerlijker systeem is… (Read more)Per 1 januari gaat dan ook eindelijk in Heerlen het volume/frequentie systeem gelden voor het aanbieden van afval. Dit systeem wordt ingevoerd vanuit de gedachte dat het een eerlijker systeem is en dat er beter gescheiden wordt. Wethouder Offermans stelt: “Wie slim is, kan ook nog eens besparen op de afvalstoffenheffing door de grote container minder vaak te laten ledigen.” (bron: Afvalkrant oktober 2009) Ik reken het graag even na, en zal dan meteen controleren of het scheiden van GFT en restafval nog wel (Read less) — From the page […]

  3. Patrick Ahles Says:

    Dan is het in Maastricht een stuk beter (of moet ik zeggen simpeler) geregeld. Restafval wordt verzameld in restzakken, die aangeschaft moeten worden voor € 1,14 per zak van 50 liter. Deze worden verder kosteloos opgehaald eens per twee weken.

    GFT bakken van 140 liter worden ook eens per 2 weken geleegd (in de tussenliggende weken). Dit gebeurt kosteloos (maar is natuurlijk verrekend in de afvalstoffenheffing van € 222,58), ongeacht de hoeveelheid. Je kunt er zelfs twee krijgen op aanvraag.

    Daarnaast is het mogelijk op milieuperrons gescheiden afval aan te bieden: glas, blik, papier, plastic, drankkartons. Vooral de mogelijkheid (sinds dit jaar) om plastic aan te bieden scheelt. Naar schatting verbruikten we (4 personen) 50 restzakken per jaar, nu is dat (alweer geschat) rond de 40.

    Ik durf te stellen dat het in Maastricht werkt, je bent als inwoner goedkoper uit als je niet eens al te veel moeite doet.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Patrick,

      Dank voor je reactie.

      Het systeem van rest afval lijkt vrij veel op het volume/frequentie systeem, zij het dat de factor volume eruit is gehaald.

      Blijkbaar is het vertrouwen van de gemeente in de maastrichtse burger groter dan het hier is. Ze gaan er hier vanuit dat je je gft vervuild als je dat goedkoper zou kunnen aanbieden.

      Ook Heerlen en de rest van de Parkstad kent milieuperrons (hier milieupark genaam) waar je aller handen afval kwijt kunt. Je mag bepaalde stromen tot 6 keer per jaar gratis aanbieden (dit wordt mogelijk volgend jaar 4 maal), maar mocht je daar met een afval zak verschijnen dan betaal je er voor (ook voor puin etc).

      Het is mooi te horen dat je zo’n 20 % op je afval volume bespaard sinds het scheiden van het plastic.

  4. Leon Poels Says:

    Na flink wat wat gepuzzel in het betoog begrijp ik dat je in Heerlen voor het aanbieden van GFT bijna net zoveel gaat betalen per liter als voor restafval en dat je dus maar beter kunt zorgen dat de restafvalcontainer goed vol is omdat het per keer wordt betaald en niet per gewicht.
    Verder onnodig te zeggen dat je in de zomer echt elke week van je GFT af moet. Niet vanwege ideeële higiënische motieven maar omdat – ervaring;-( – de maden meestal binnen twee weken over de vloer kruipen.
    Het is natuurlijk wel zo eerlijk om een enkele persoon op een flat een flinke besparing te gunnen tegenover een gezin met vier kinderen, twee konijnen, twee honden en een tuin. Ik heb zelf ook meer dan tien jaar een absurd bedrag betaald voor dat ene zakje in de drie weken.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Leon,

      Ook jij dank voor je reactie.

      Je betaald precies even veel voor een container GFT als voor eenzelfde container restafval. Er zijn voor beide soorten afval twee container groottes; 140 liter en 240 liter. Voor de 140 liter betaal je 3,40 per lediging voor de 240 liter 4,60.

      Het principe achter het volume/frequentie systeem is heel goed. Mensen die meer afval produceren zouden meer moeten betalen. Echter zoals het systeem ingevoerd gaat worden, dus zonder prijs verschil tussen GFT en restafval, werk je niet scheiden in de hand

  5. Sjarel Peer Says:

    Je rekent lekker, Maarten. Volgens mijn rekenkunsten kan ik (2 persoonshuishouden, 2 x 240 ltr bakken) 16,3 x een bak aan de straat zetten om gelijk te blijven.
    En volgens mij verdient Rd4 met het GFT dus zou lekker zijn als dat terug naar de bevolking gaat i.p.v. mee te berekenen. Trouwens, 5 katten hebbend en investeerend in het duurdere composteerbare kattenzand mag ik toch wel beloond worden i.p.v. gestraft of niet.
    Sowieso oneerlijk met het GFT t.o.v. mensen in een groene buurt, zij hebben veel bladafval, ook van gemeentebomen.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Sjarel,

      Hartelijk dank voor je reactie.

      16,3 keer is niet zo heel veel mag ik stellen (vooral niet omdat je waarschijnlijk je gft container wel nodig hebt als hij 240 liter is).

      De verwerking van GFT kost RD4 geld (iets meer dan 80 euro per ton, als ik het goed heb). Ik weet niet wat ze terug verdienen aan de verkoop van het goed.

      Ik weet dat de gemeente in groene buurten ‘bakken’ neer zet voor bladafval. Echter bij ons in de straat is er nog geen te bekennen, voorgaande jaren was dit wel het geval.

  6. Petra Timmermans Says:

    Beste Maarten (sorry, ik weet niet van welke politieke partij je bent).
    Het doet er voor mij ook niet toe. Ik ben zowiezo geInteresseerd in afvalverwerking. Vandaag, hoera! werden in mijn wijk in Heerlen voor het eerst de plastic afvalzakken opgehaald. Ik was zeer verheugd, want al maanden wachtte ik hierop dat het in Heerlen ook ging gebeuren.
    In Simpelveld en Vaals was het al lang op gang! Mij interesseren de rekenarijen niet zo, alhoewel ik op bijsdtandsnivo leef en voor mezelf al bedacht had als half alleenstaande met een kleine restafvalcontainer, om vanaf januari 1x per maand die container aan te bieden. Dat kan ik heel gemakkelijk, omdat er bij mij per 14 dagen 1 zak instaat. Er kunnen er 2 in. Op het balkon heb ik nog een ijzeren afvalemmer van vroeger om “op te sparen” en daarbij zit helaas het GFTafval. Dat is bij mij alleen groenteafval en af en toe een plantje. Hierover heb ik met de RD4 gemaild, omdat ik hierover gewetenswroeging had. Wat is het geval? Als ik 1x per 14 dagen de GFTbak buitenzet, zit er een laagje van 10cm afval in en daarbovenop 20cm hoog de schimmel. Dat is vragen om ziektes in je huis en dat is terug naar de Middeleeuwen! De RD4 heeft mij toen geadviseerd om het groenteafval gewoon bij het restafval te doen. Al met al vind ik dat er zoveel mogelijk gerecycled moet worden om onze aarde leefbaar te houden. Niets in deze tijd is belangrijker dan dat!
    Met vriendelijke groet,
    Petra Timmermans

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Petra,

      Hartelijk dank voor je reactie

      Het uitscheiden van plastic scheelt enorm (25-30 %) in het volume van je afval. En het levert ook nog eens 350 euro/ton op, een bedrag dat als het goed is ten goede van de burgers komt (althans dat lijkt me de bedoeling).

      GFT containers zijn met name in de zomer een bron van made, schimmels en nog meer onwenselijke rotzooi. Een deel hiervan wordt veroorzaakt door het vocht in het GFT afval, maar je kunt nu eenmaal niet alles eerst drogen. Ik hoop dat iemand ooit een goede oplossing voor dit probleem verzint.

      Ik mag mij zelf gelukkig prijzen met een tuin waarin een compostbak past. Al levert te tuin zelf natuurlijk het meeste GFT afval op en mag een groot deel van het normale GFT afval niet op de composthoop (gekookte waar, schillen van citrusvruchten ed). Een groot voordeel is wel dat ik straks mijn groente op mijn eigen compost kan laten groeien, hoe groen wil je het hebben .)

      Mvg,

      Maarten

      P.s. ik ben lid van de stadspartij en neem 3 maart deel aan de verkiezingen. Deze Blog is echter geheel persoonlijk en vertegenwoordigt enkel mijn eigen mening en geen partij standpunt

  7. Max Pool Says:

    Het GFT en het huishoudafval wordt momenteel gewoon verbrand. Het is nu te duur geworden om te composteren. Dus wat is het nut om te scheiden? Namelijk maar 1 zaak het is goedkoper. Milieutechnisch is er geen vooruit gang daar de avalverbrandingsovens nu zo goed zijn dat alles perfect wordt verbrand. Zie op de site van VROM.

  8. Alexander Says:

    Ik ben het volkomen oneens met de nieuwe maatregelen in Heerlen. Zal inderdaad GFT niet meer scheiden. Moet toch onder die 16 keer per jaar blijven. Bladeren zoals nu in de herfst van bomen van omwonende zal ik niet meer opruimen maar gewoon weer de straat opvegen. Een reactie in de stadskrant van heerlen is dat de gemeente zegt genoeg plekken te hebben waar men bladeren zou kunnen deponeren. Echter bij ons in de wijk zie je die niet. Voelt heel asociaal, maar ik ga natuurlijk niet betalen voor bladeren van anderen. Verder zal ik mijn kleine tuin zoveel voor als achter meer gaan bestraten. Scheelt weer in kosten op termijn. Wordt Heerlen, als meer lieden dit gaan doen een stukje minder groen.

  9. Josephina WAlthouwer Says:

    Ben verbaasd hoe vie sheerlen is. heb in verschillende steden in nederland gewoond en in het zgn vieze India, maar zo veel vuil als ik in heerlen op straat zie, gewoonweg vies. heerlen schaam je. Er wordt nooit schoongemaakt. ik ben afgelopen zomer begonnen met mijn straat (en het is een lange straat, reenemigstraat)schoon te houden, maar nu moet ik daar nog extra voor betalen ook. dit gaat mij echt te ver. Als ik s’ochtends naar mjn werk fiets wordt ik zwaar geiiriteerd van al het vuil op straat. Heb nog nooit een opruimdienst gezien, woon er nu 1 1/2 jaar. de hele route naar het station is goor. India is schoner dan heerlen!!, Ben nu bezig met brief naar Werthouder, cc aan L1 en enkele kranten want krijg hier hoofdpijn van. Ik schaam me als ik mensen bij mij thuis uitnodig. In maastricht ook in wijk met Sociale woningbouw gewoond, daar was 1 persoon die de hel dag met een kar de straten schoon hield. Hier kan heerlen nog iets van leren. en dan heb ik het nog niet eens over alle bladeren die ik moet ruimen, bladeren van bomen geplant door gemeente!!! Die ga ik dus ook niet meer in de bak doen maar terug op straat gooien.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Josephina,

      Hartelijk dank voor je reactie.

      Ik moet zeggen in mijn wijk, GMS, valt het mee met het vuil op straat. Dit is echter vooral te danken aan Schoon GMS (http://www.heerlen.nl/smartsite.dws?id=21882 ).

      Wonend aan een doorgaande looproute zie ik wel schandalig veel mensen rotzooi op straat (en in mijn tuin) gooien, terwijl er toch echt genoeg prullenbakken staan.

      Het zou goed zijn als de gemeente de straten goed schoon zou houden. Wat mij betreft zou het nog veel beter zijn als mensen hun rotzooi niet zo maar op straat gooien.

  10. Josephina WAlthouwer Says:

    Beste Maarten,

    leuk dat je antwoord, maar hier schiet ik niks mee op. Zou willen weten wat het beleid van Heerlen is wat betreft zwerfvuil. Ik heb in 1 1/2 jaar nog nooit een opruimdienst gehad. Volgens mij betaal ik hier belasting voor.

  11. Josephina WAlthouwer Says:

    Beste Maarten,

    leuk dat je antwoord, maar hier schiet ik niks mee op. Zou willen weten wat het beleid van Heerlen is wat betreft zwerfvuil. Ik heb in 1 1/2 jaar nog nooit een opruimdienst gezien. Volgens mij betaal ik hier belasting voor.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Josephina,

      Sorry ik had er geen vraag in gezien.

      Mocht je last hebben van zwerfvuil dan zou ik contact opnemen met de Meldkamer van gemeente Heerlen; 045-5604000

      Ik begrijp dat je een brief geschreven aan de wethouder (offermans neem ik aan) heb je hier al antwoord op? Je kunt ook een brief sturen aan de Griffie van de gemeente raad. Je kunt het besten even contact opnemen met de griffie over hoe en wat http://www.heerlen.nl/smartsite.dws?id=31614

      Heel veel succes

Geef een reactie

