De politiek in

De beste stuurlui staan aan wal, en ook ik heb me jaren zo opgesteld. Ik heb via verschillende kanalen gepoogd invloed te hebben op de besluitvorming, maar altijd vanaf de veilige wal.

Maar, zoals al enkele malen in de comments ter sprake kwam, heb ik besloten de veiligheid van de wal te verlaten en me te begeven in de woelige Heerlense politiek.

Ik heb aansluiting gezocht bij de Stadspartij Heerlen, een partij van en voor Heerlenaren, een partij die haar lokale beleid niet hoeft te verdedigen in het land en die lokaal ook geen landelijk beleid hoeft te verdedigen.

Ik ben geland in een warm nest vol mensen met politieke ervaring. Vanuit de partij is er veel vertrouwen in mij gesteld, dit vertaald zich o.a. in een 10e plek op de lijst.

Ik hoop na de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010 op basis van voorkeusstemmen zitting te mogen nemen in de raad. Waar ik echter nog meer waarde aan hecht is Heerlenaren te mobiliseren naar de stembus gaan. Met een opkomst van 54 %, zoals in 2006, is de Heerlense raad niet representatief voor Heerlen.

Mocht ik in de raad komen dan betekent dit dat ik een onderdeel wordt van een Fractie, een team, en dat zal betekenen dat ik af en toe concessies moet doen, maar ik zal ten alle tijde mijn ideeën in het fractie-overleg verdedigen.

Deze blog heeft en zal ook altijd slechts mijn mening weergeven, niet de mening van de Stadspartij of haar fractie.

Het verkiezings programma van de Stadspartij is hier te vinden

Mvg,

Maarten van Wesel
Lijst 4, plaats 10

Tags: , , , ,

17 Reacties to “De politiek in”

  1. William Scheffer Says:

    Succes!

  2. L.J. Arets Says:

    Veel bloggers verdedigen een onbekende politieke agenda. Het is verademend dat Maarten open en bloot te kennen geeft voor welke politieke partij hij staat. Chapeau !

    L.J. Arets

  3. William Scheffer Says:

    @Arets: precies dat is wel erg prettig.

    Maar ga je nou ook eens lobby’en voor een nieuwe site bij SPH want die ziet er echt gedateerd uit.😉

  4. marc Says:

    Werd tijd dat jij je bij een partij aansluit helaas niet de VVD. vergissen is menselijk, maar je hebt gelijk we kunnen allemaal commentaar geven op het bestuur en de wereld sowieso. maar voor aan kop gaan en besluiten nemen dat doen er niet zoveel. Helaas zijn er weinig mensen die aansluiting zoeken bij een partij, welke kleur die dan ook mag hebben.
    Heerlen kan meer mensen zoals jij gebruiken. dus nogmaals gefeliciteerd.
    Marc

  5. raimond Says:

    Maarten,

    Succes, maar ik had je toch ook liever bij de VVD gezien.
    Verstand komt misschien met de jaren?

    groet,

    rai

  6. Maarten van Wesel Says:

    Dank jullie allen voor jullie positieve reacties

  7. Leo Pelsers Says:

    Beste Maarten,
    Proficiat met je besluit, maar laat ik als ervaringsdeskundige zeggen, vier jaar raadslid geweest in Landgraaf en zeer bevlogen en zeer actief geweest, dat een raadslidmaatschap ook betekent dat je als je zeer actief bent dat dat niet in dank afgenomen wordt bij je fractie collega’s.
    Binnen een Landelijke partij weliswaar. Let dus op de oude rotten uit het vak want zij willen vaak allen maar met jou ideeen er van door lopen.
    Erbaring bij een landelijke partij, is dus pertinent geen plaatseljike partij.
    Was de politiek negatief, neen helemaal niet want ik heb een zeer veel goede dingen tot standgebracht en heb een zeer goede verhouding met alle partijen en krijg dus NU nog meer gerealiseerd dan dat ik bij mijn eigen partij gedaan kreeg.
    Dus Maarten, heel veel succes en wees intelligent en leer snel het politiek spel. Dat is een ander spel als de analist van de zijlijn.
    Je mag me altijd vragen om hulp. Heel veel succes.
    Ben je al bezig met klinnken poetsen, dat is langs de deuren gaan om stemmen te werven. daar had je al mee bezig moeten zijn. Dus ga snel aan de gang, klinken poetsen, want een stem is maar eenmalig.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Leo,

      Hartelijk dank voor je reactie.

      Ik vermoed dat het vooral aan de fractie collega’s ligt of zij een actieve collega waarderen of niet, minder aan de partij. Om eerlijk te zijn vind ik het belangrijker dat er iets met mijn ideeën gebeurt dan dat ik er zelf de eer voor krijg (al zou dat natuurlijk het mooiste zijn).

      Er valt voor mij zeker nog veel te leren wat betreft het politieke spel, met alleen op de publieke tribune zitten leer je al een hoop, maar ervaring van doorgewinterde (ex-)raadsleden is natuurlijk onvervangbaar. Alle hulp is welkom.

      Donderdag komt de hele lijst bij elkaar om het plan-de-campagne te bespreken, ook zodat we elkaar met onze eigen acties niet voor de voeten lopen. Pas daarna begint het echte werk

      Tot die tijd poets ik alleen pas digitale klinken. Zo is deze post sinds plaatsing al 117 keer bekeken (alleen al op deze site), natuurlijk zitten mensen tussen die hier niet mogen stemmen (zoals jij zelf), die van andere partijen zijn (zoals de vriendelijke VVDers die hier gereageerd hebben) of mensen die niet op mij zullen stemmen, maar het is een begin

      mvg,

      Maarten

  8. L.J. Arets Says:

    Maarten, we zijn benieuwd naar het partijprogramma, wil je dat op je blog zetten. Het mooiste dat jullie wensen is natuurlijk de “herindeling” van Parkstad. Eindelijk een partij “met ballen”!
    L.J. Arets

  9. Uitburgeraar Says:

    Niet echt en vrouw-vriendelijke partij geloof ik als ik naar ald die stropdassen op de website kijk en naar de kandidaten lijst, is hier een reden voor? Lijkt me zo’n gezapig gesettled gezelschap zo …..

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Uitburgeraar,

      Ik heb zo nog niet kunnen betrappen op een open vrouw-onvriendelijkbeleid. Tijdens de vorige verkiezingen had de hoogst geplaatste vrouw op een paar stemmen na de voorkeursdrempel gehaald.

      Aan het convent van de Stadspartij zijn vrijwel gelijk met mij twee vrouwen toegetreden, dus ze zijn toch echt welkom.

      Er hebben zich slechts twee vrouwen gemeld voor een ‘verkiesbare’ plaats op de lijst, waarom? Ik weet het niet.

  10. sloggefrepror-web Says:

    wat ik zocht, bedankt

  11. marc Says:

    Beste uitburgeraar

    Zoals bij de meeste partijen, moeten zich ook vrouwen verkiesbaar willen stellen. ofwel als er geen vrouwen zijn die verkiesbaar willen zijn dan kun je als partij ook niks plaatsen. Somige partijen hebben die luxe niet andere wel. Maar persoonlijk heb ik nog nooit een partij kunnen betrappen op vrouwonvriendelijk gedrag. Zoiets wordt namelijk meteen door de kiezer afgestraft

  12. ANJA LAVALLE Says:

    Nou,hier dan even een berichtje van een vrouw die wel een verkiesbare plaats op de lijst heeft (twee plaatsen na jou dus)!!Ik wilde je even zeggen Maarten dat ik en enkele anderen die nog naar jou vroegen jou gemist hebben bij de kerstborrel.Het was erg gezellig.Maar bovenal wil ik je een super compliment geven met deze site omdat ik vind dat jou argumenten erg goed onderbouwd zijn ,je hebt je huiswerk goed gedaan,van mij dus een dikke 10!!!!Ik vond het erg interresant en ben weer iets wijzer geworden.
    Verder wens ik jou en je vrouw en kinderen fijne feestdagen en een mooi nieuwjaar.groetjes en tot de volgende vergadering,Anja lavalle

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Anja,

      Heel hartelijk dank voor je reactie.

      Helaas had ik te hevige hoofdpijn om naar de kerstborrel te komen. Binnenkort mag ik in de MRI scan en dan hoop ik gauw te weten waar de hoofdpijn vandaan komt en wat er aan gedaan kan worden.

      Ook voor jou een mooie jaarwisseling, begin januari gaan we eens flink aan de slag

      Maarten

Geef een reactie

