Heerlen Live

Toen ik schreef over de wenselijkheid van een draadloos netwerk in Heerlen kon ik niet vermoeden dat hier achter de schermen al hard aangewerkt werd. En op een nog veel grotere schaal dan ik voorzag.

Vanmiddag, 26 februari, gaat de knop om en wordt een binnenstad dekkend draadloos netwerkactief. Heerlen is hiermee de derde stad in Nederland waar deze service geboden wordt. Meer dan dat zelfs, want in Heerlen is de service, voorlopig, gratis.

Heerlen zet hiermee een grote stap voorwaarts en zet zich hiermee op de kaart als moderne Hightech stad. De binnenstad zal als een magneet werken op creatievelingen die zich in andere steden ook verzamelen rond broadband hotspots.

Dit alles niet dankzij een gemeenteraad of commissie, maar dankzij ambtenaren die een kans zagen en grepen.

Klik hier voor meer informatie

Tags: , , , , , ,

18 Reacties to “Heerlen Live”

  1. Maarten van den Eijnden Says:

    Wat een super ontwikkeling. Zowel voor studenten en toeristen. Hopelijk zal een verdere beschikbaarheid in de parkstad volgen.

    Dit soort zaken dient bij reisorganisaties bekend gemaakt worden. Mogelijk dat we op deze manier toeristen van het type backpacker naar de parkstad met aangrenzend het heuvelland en de euregio kunnen trekken. M.i. zou deze regio zich dienen te “branden” als de technologie en toerisme regio van nederland.

  2. jo Says:

    Waar vinden we meer info hierover? Inlogcodes e.d.? Overigens Maarten heb je in je blog zojuist een erg grappig nieuwe woord uitgevonden: creatie-vellingen. Ik houd hem erin, als ik weer eens een helling op moet fietsen, of tegen de wind in!

  3. Michael Rijken Says:

    @jo Je hebt geen inlogcodes nodig. Het netwerk is een open netwerk en heet heerlenlive. Kijk ook op http://www.heerlenlive.nl. De snelheid op mijn htc gisteren tijdens de opening was in orde.

  4. roger kleinen Says:

    belachelijk… de staat verkkoopt voor miljarden UMTS frequenties aan mobiele operators om dit soort diensten te kunnen aanbieden en vervolgens wordt zo iets gebouwd.

    ik hoop dat er een rechtzaak komt en het opgedoekt wordt

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Roger,

      Door het Wifi netwerk wordt slechts een klein gedeelte van Heerlen gedekt (alleen de binnenstad). Voor iemand die dus echt altijd en overal online wil zijn, biedt UMTS nog steeds enorm veel voordelen.

      Kortom je mikt hiermee op een andere doelgroep.

  5. Guy Vroemen Says:

    Beste Maarten en mede politici en ambtenaren,
    Wat een enorme mooie stap. Ieder voordeel heeft zijn nadeel. @roger het businessmodel van mobiele operators (en overheid) wordt er door beinvloedt maar de voordelen in maatschappelijke zin zijn enorm. Hulde
    Guy

  6. geldruif Says:

    Dankzij ambtenaren die een kans zagen? Dappere ambtenaren? Prutsers die een slecht businessmodel doordrukken met publiekgeld bedoel je? Typisch een projectje van enkele medewerkers die zichzelf “entrepreneur” noemen … kansloze projecten, ondernemertje spelen met publiek geld. We zullen eens kijken hoe lang het duurt, geen inkomsten, wie wil hier advertising geld in duwen? Ik gok 7 maanden … dan is het potje op en de exploitatie niet dekkend. Helaas worden de zogenaamde entrepreneurs NIET afgerekend op hun “prestaties”.

    Maarten, het lijk lijkt leuk aan de buitenkant, maar neem van mij aan dat hier geen eerzame motieven meespelen.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Anonieme reageerder,

      Ik ben gelukkig iets beter op de hoogte van dit project.

      Het draadloos internet voor publiek is maar een klein extraatje. Het project is begonnen als een uitbreiding van operatie hartslag (de camera’s in de binnenstad), de politie had de uitdrukkelijke wens om mobiele camera’s in te kunnen zetten bij drukke activiteiten in de stad (bv. Booch?).

      De goedkoopste manier om dit te bereiken is het uitbreiden van het bestaande glasvezelnet met Wifi. Aangezien er in de palen waarin de zender/ontvangers zijn geïnstalleerd al stroom en glasvezel lag zijn de aanleg kosten een fractie van wat het bv in Maastricht zou kosten (en heeft gekost in Rotterdam en Groningen).

      De financiering van de 2 jarige pilot en de aanleg komt bijna in zijn geheel van de Europese Unie.

      Momenteel wordt er onderhandeld met verschillende bedrijven om de ‘sponsoring’ na deze 2 jaar te verzorgen. Van een medewerker van een van de hiervoor benaderde bedrijven weet ik dat die er zeker oor naar hebben.

      Reken er dus maar op dat het voorlopig een blijvertje is.

  7. geldruif Says:

    Beste Maarten,

    Welk verdienmodel ligt hier nu aan ten grondslag? Dit is de rede waarom Valkenburg en Maastricht er vanaf hebben gezien. Het gaat niet alleen om hoge initiële investeringen, het om een dekkende exploitatie te verkrijgen. Ik zou niet te hard roepen dat je beter op de hoogte bent. Je bent beter op de hoogte van de “strik”, niet van de inhoud van het “cadeautje”, met alle respect uiteraard.

    Hoe vaak gebruikt de politie draadloze surveillance/jaar?

    Ik stel mijn 8 maanden na 24 maanden bij (minus aanlegtijd), voor een gesubsidieerd prestigeproject.

    Ik hoop overigens wel dat je wat kritischer gaat kijken naar dit soort projecten, in dat geval krijg je mijn stem direct.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Geldruif,

      Ik ben even op jacht gegaan, maar kan geen begroting voor dit project in het Raadsinformatie systeem vinden.

      Waarschijnlijk stonden de bedragen in de detail begroting van 2010, deze is volgens mij niet elektronisch beschikbaar (en helaas niet in mijn bezit).

      Het project valt onder ICT & Dienstverlening, een subthema van het Kernthema Economische Speerpunten. Maar er zijn parallellen met veiligheid, cultuur, toerisme en stadse promotie, ik weet niet of deze parallellen er ook in financiële zin zijn.

  8. geldruif Says:

    Hallo Maarten,

    Dat is toch vreemd dat deze begroting (voor aanvang van een relatief groot project) niet in het RIS te vinden is.Uitvoering heeft immers in 2009 (initiële kosten in 2008) plaatsgevonden. Voorts weet ik toevallig dat er een stichting in het leven is geroepen voor beheer en exploitatie (waarin geen gemeente bestuurder is opgenomen!) … ook vreemd, het lijkt er toch op dat iemand een business uit de grond stampt, zonder dekkende exploitatie, met publieke (subsidie) gelden en het risico (exploitatie) of goodwill (waarin ik uiteraard niet geloof) in een Stichting wordt geduwd.

    Nu loopt er nog zo’ n vreemd projectie weet ik toevallig, in bijna dezelfde hoek … weer dezelfde constructies … men speelt ondernemertje … je weet hoe dit meestal afloopt.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Geldruif,

      Dat ik het niet vond betekend niet dat het er niet staat. De kosten van het project zijn waarschijnlijk grotendeels opgevoerd bij camera toezicht, veiligheid of iets dergelijks. Immers het gratis draadloos internet is maar een extraatje.

      Daarnaast vermoed ik, maar dat zou ik moeten controleren, dat de stichting in het leven is geroepen wegens wet- en regelgeving. Net zoals het onderwijs ondergebracht is in stichtingen, kinderopvang etc (allemaal draaiend op publiek geld).

      Ik hoop dat jou vermoedens onjuist zijn

  9. L.J. Arets Says:

    Geldruif,

    ga zo door, beter kan ik het niet uitleggen.

    L.J.

  10. L.J. Arets Says:

    Maarten,

    wat wordt het morgen? Kom je met voorkeurstemmen in de raad? Al die bloggers moeten toch zeker op jouw stemmen, of zijn ze niet bij de SP weg te branden?

    L.J.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste L.J.,

      Het is moeilijk in te schatten. Aangezien de opkomst, door de landelijke politiek, waarschijnlijk nog dramatisch lager is dan normaal (al lijkt het weer wel weer mee te werken), zal de voorkeursdrempel (266,97 in 2006) vrij laag zijn.

      Veel van mijn lezers zijn verbonden aan andere partijen (uit het hele politieke spectrum), als stemmer, lid, raadslid of zelfs als fractievoorzitter (iets dat ikzelf als positief ervaar, immers ook zij lijken de inhoud van mijn blog serieus te nemen). Met alleen mijn lezers zou ik er niet komen.

      Gelukkig heb ik een aantal mensen die zeer behulpzaam zijn tijdens deze campagne, waardoor ik nog extra stemmen eruit sleep. Voor een kandidaat die het moet hebben van de voorkeursstemmen kan echt elke stem het verschil maken!

      Het is mij bekend dat jij niet stemt vanwege onvrede over de politiek, ik ga je dan ook niet vragen op mij te stemmen. Wat ik je wel wil meegeven is dat een Blanco stem een sterker statement is dan een niet uitgebrachte stem.

      mvg,

      Maarten

  11. geldruif Says:

    Beste Maarten,

    Je schrijft, “immers het is maar een extraatje”, duur extraatje!!!

    Je vermoed dat de stichting is opgericht etc etc … met alle respect, je vermoed veel maar weet weinig, erger nog, je laat je een rad voor de ogen draaien waar je bij staat. De stichting is opgericht omdat Heerlen alweer investeert, ondernemertje speelt, en WETTELIJK NIET de exploitatie (lees bedrijfsvoering) mag invullen … Gemeente Heerlen mengt zich in de telecom markt nb. als lagere overheid.

Geef een reactie

