Revolutionaire inspiratie

Af-en-toe kom je tijdens je vakantie iets tegen dat zo revolutionair is, dat je je afvraagt of je er wel veilig over kunt bloggen. Ik waag toch een gokje en wijd een blog aan dit revolutionaire idee, echter durf niets op de voorpagina te zetten, graag doorklikken dus.

In onze mooie stad tref je steeds meer van onderstaande apparaten aan op plekken waar ooit kinderen speelden

Wat je er mee moet? Ik weet het niet, en kinderen lijken er ook niets mee te kunnen.

Tijdens mij vakantie kwam ik echter het volgende tegen

Een speeltoestel waar je iets mee kan.

Misschien ook een idee voor Heerlen?

Tags:

8 Reacties to “Revolutionaire inspiratie”

  1. irri Says:

    Zo… jij durft !! Een voorstel om een speeltoestel voor kinderen neer te zetten in Heerlen. Zo’n voorstel heb ik al eens eerder mee gemaakt. En ook toen heb ik met angstzweet (yeah, right !!) erover geblogd.

    Hiero: http://www.irri.nl/cms/index.php?id=433

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Irri,

      Je begrijpt dat ik nog steeds peentjes zweet.

      Aan de ID te zien is jou bericht van niet zolang geleden. Gaat het om de buurtgesprekken die het huidige college heeft gevoerd?
      Er staan nu wel ‘speeltoestellen’ op de eerste Promenade. Toen dit werd aangekondigd riep dit bij mij beelden op van de speelplekken in de binnenstad van Düsseldorf. Wat er is neergezet in ons centrum is niet echt bespeelbaar

  2. irri Says:

    Nee, dat stukje stamt nog uit de periode van het vorige college. En die toestellen die zijn neergezet zijn ook niet bedoeld om daadwerkelijk op te spelen. Ze zijn bedoeld ter versterking van het … let op: komt ie… Elan en de Allure en de Prestige van een, onder Calimero-syndroom lijdend, provincie stadje.

    Kinderen horen sowieso niet te spelen op straat. Kinderen horen achter de Nintendo waar ze geen kwaad kunnen (lees: geen overlast kunnen veroorzaken). Ik heb het geluk van spelen op straat nog kunnen proeven, zonder dat via een anonieme kliklijn “overlast” gemeld werd bij de Hermandad. Ik heb nog aardappeltjes kunnen poffen in een fikkie, zonder wegens milieu-terrorisme gearresteerd te worden. Die tijden zijn nu voorbij.

    Maar om ervoor te zorgen dat kinderen anno nu toch nog eens buiten komen, hebben we een centrum-dekkend wifi-netwerk aangelegd. Kunnen ze in de “pocket-parkjes” toch nog chatten, hyven, twitteren, MSN-en, etc.

    Tijden veranderen … om niet te zeggen “vroeger was alles beter”.

    • Maarten van Wesel Says:

      Dat verklaart een hoop, vier jaar geleden kwam ik wel met regelmaat op Irri, maar lag te frequentie lager dan tegenwoordig, vandaar dat ik het gemist heb.

      Overigens had ik, als ex-promenade 2, de ‘meeste last’ van oudere die vliegende ratten voerde (want het zijn vooral oudere die deze beeste van goedvoer voorzien). Hierdoor bleven ze namelijk vlak bij mijn woning bivakkeren en werd mijn balkon voorzien van een steeds verse poeplaag. Qua geluidsoverlast kon niets tippen aan de Taptoe. De kermis produceerde wel meer lawaai en stond dichterbij maar hield altijd al zeer vroeg op. De Taptoe ging door tot in de late uurtjes.

      Maar beide problemen horen bij in het centrum wonen, wil je rust dan is het niet de meest geschikte woonomgeving.

      P.s. Ik ben zelf ook nog van de op-straat-lopen-met-een-zelf-gemaakte-boog-zonder-het-SWAT-team-in-je-nek-generatie (want Robin of Sherwood was mijn lievelingsserie)

  3. irri Says:

    Oh ja, de kermis… ook altijd goed voor een heuse volksopstand. Ook bij de laatste kermis kreeg ik weer bezoek van “verontruste buurtbewoners” die, gewapend met handtekenigenlijst, ten strijde trokken tegen “de ontoelaatbare overlast”.

    Fluister-aggregaten en strenge regelgeving ten spijt is het natuurlijk “volledig onacceptabel” dat een kermis tot wel 11 uur ’s avonds doorgaat. Dat kan natuurlijk helemaal niet in een stadscentrum. Wat zullen we nou krijgen zeg !!

    Mooiste voorbeeld speelt zich momenteel af: Booch? !! Ook daar zijn omwonenden die midden in een stadscentrum zijn komen wonen en EISEN (niet vragen, maar eisen !) dat het om 5 uur ’s avonds muisstil moet zijn. (Anders kunnen ze hun middagdutje niet doen).

    Ik ben bang dat we gewoon moeten wachten tot die vergrijzingsgolf flink wordt uitgedund… (al dan niet met de hulp van een paar hete zomers of een salmonella-uitbraakje links of rechts).

    Dan kunnen we tenminste verder met Heerlen… Iets met “fittie van de survival”. Of was het “Fittest of the survival” ? Oh nee: Survival of the fittest ! Dat was het !

    • Maarten van Wesel Says:

      Volgens mij is toch juist het hele idee van in de binnenstad wonen dat je deelgenoot bent van het bruisend binnenstadsleven. Maar blijkbaar zijn er mensen met een andere mening. En die zullen gisteravond wel ‘genoten; hebben van Booch?

      Ik zal trouwens onthouden dat, mocht jij ooit in het centrum met een voedselkraam staan, ik geen eten bij jou moeten kopen. Het is dan vast een onderdeel van een plan om moeder natuur een handje te helpen.

  4. raimond Says:

    Maarten,

    Ook mij verbaast het dat mensen wél in de binnenstad willen wonen, maar níet met de daarmee samenhangende consequenties willen leven.
    In het geval van Booch wil ik ze toch enigzins gelijk willen geven.
    Graffitti, afval, vernieling, geluidshinder en wildplassen komen zelden tijdens of na een evenement voor(tenminste niet voor míjn deur).
    Tijdens Booch heb ik alles al meegemaakt. (over het hek van het Kruisbeeld kotsen terwijl er nog gasten op ons terrs zaten)(tegen de gevel of blokken op het plein pissen of kotsen, in ons zicht)
    Daarbij is het één van de weinige evenementen die níet op het Pancratiusplein plaatsvindt; waarom is dat? Trudie Souren vroeg me een paar jaar geleden of ik het leuk zou vinden als het op “ons” plein gehouden zou worden. Nee dus. Ik gun de Booch-aanhang hun feestje, Maar een weiland buiten het centrum brengt mijn inziens net zoveel sfeer als de sfeerloze Bongert.
    En ik vind de muziek ronduit bagger, maar dat is persoonlijk.

    • Maarten van Wesel Says:

      Beste Raimond,

      Ik wist dat er mensen in de binnenstad wonen die de activiteiten niet kunnen waarderen, maar dat het zou erg is als de Gothfather van de Heerlense Blog Scene hier schetst wist ik ook niet.

      Ik wist ook niet dat het tijdens Booch? zo erg was. Waarschijnlijk wordt dat minder als volgend jaar een deel betaald wordt.

      Zelf ben ik van mening dat zo iets als Booch? best in de stad moet kunnen, goed voor de horeca. Maar dan moeten wel de bezoekers zich enigszins gedragen.

      P.s. Gefeliciteerd met de doorstart.

Plaats een reactie